söndag 12 oktober 2008

Igår

Igår kom farmor och farfar och hälsade på. Vi gick på loppis/hantverksmässa i Nykterhetshuset på Stockholmsgatan. Det är lördag förmiddag och jag plattar håret för att gå på loppis/hantverksmässa i Nykterhetshuset på Stockholmsgatan. Nåt känns fel.
Anywho, en tant höll på att få hjärtinfarkt när Ronny visade Milton en liten ask med färg- och storlekskoordinerade knappar. Milton tog upp två små vita knappar, tittade på dem och la tillbaka dem i sitt rätta fack. Då fick hon färgen tillbaka. Tänk om hon faktiskt hade dött om han la dem i stora-gröna-knappar-facket?
Jag köpte en fin väska för trettio kronor. Tanten som sålde den berättade att den var gjord av hennes svärmor, hon gjorde alltid såna och gav bort. Först så sydde hon själva väskan, sen så virkade hon ett överdrag och satte dit två bambuhandtag. Jag gillar genuint handarbete, särskilt när det kostar trettio spänn, jag skämdes nästan. Så lite pengar för någonting någon har gjort med kärlek. Fast hon blev rätt så sur tanten, när jag sa att jag skulle byta ut bambuhandtagen.
Alla intänkter skulle gå till Världens Barn, en tredje tant upplyste oss om det. Hon stod vid ett litet bord med en massa krams.
-Vill ni inte köpa plåster för en tia? frågade hon och höll upp en bössa.
Milton började gråta. Ronny försökte förklara att han inte behövde sätta på sig något plåster, tanten log och tittade på Milton. Hon räckte fram ett plåster och nu började Milton skrika.
-Tack, men vi ska nog inte ha plåster, du får pengar ändå, sa jag och slängde ner några mynt i bössan.
-Jo, men ta ett plåster här!
-Nej tack, det är bra så.
-Men nåt ska ni väl ha med er? Hennes väninna log och räckte fram, om möjligt, den fulaste porslinsskålen i hela världen.
-Nej tack, det är bra så. Vi skyndade oss därifrån.

1 kommentar:

Anna sa...

haha, du ar sa duktigt pa att skriva om er vardag pa ett sant roligt o underhallande satt! Avis...