onsdag 26 november 2008

Seans

I måndags var jag på seans med mamma och Ameena. Föreställ er att det är mörkt, alla är samlade kring ett stort, runt bord. Kandelabrar, spindelväv och mystiska ljud. Utanför de franska fönstren ser man hur det blixtrar till och en obehaglig kyla sveper in över oss...
Det var precis tvärtom. Det var jag, mamma, Ameena och 281 andra personer. Vi var på en plats som är så långt bort från familjen Addams hus man kan komma, vi var på Möllan. Vad är Möllan? Jo, Möllan är den plats där jag för tjugotre år sedan grät så hysteriskt när vi såg "Bambi" att vakten till slut fick komma, Möllan är alltså en gammal biograf i Folkets Hus, Mölndal. Där var vi, totalt 284 platser, alla utsålda, alla fulla med förväntan. Terry Evans. Jag säger bara, Terry Evans.

Jag måste dock säga att det förstörde stämningen en del när hans tolk översatte. Hon missade humorn men å andra sidan behövdes hon. Han pratar lite konstigt den där. Jag funderar på hur det är att bo i staden där han bor. Tänk er själva i kön på Konsum.
-Ursäkta att jag stör, jag brukar normalt sett inte... Men asså, har du kanske ett meddelande till mig?
Eller när man är på fest och stämningen dör för att alla vill ju att han ska säga något, en hälsning från den avlidne fastern, ett råd från andarna om i vilken riktning man ska gå, ja vad som helst!
Så är man där på festen, middagen, väntrummet och det blir en pinsam tystnad. Alla tänker det. Alla vill. Alla utan Terry.
Jag ville fråga honom massa saker. Vem var Jack the Ripper? Är det som i "Sjätte sinnet"? Hur många demoner har jag i mitt följe? Vad hände egentligen med dörren i lördags? Men jag tordes inte.
Man fick ställa en fråga om man ville, jag frågade hur det funkar med såna där andar, såna där guider som han hade pratat så mycket om under kvällen. Har man en sån hela tiden eller bara vid behov? Är det någon man känner? Hur får de en, är det ett lotteri där uppe?
-Det var många frågor.
-Jo men, välj en utav dem då.
Han berättade om hur det var för honom. Sen så fnittrade han lite.
-Är det ok om jag berättar vad de säger? De skämtar lite om dig.
-Öh, ok.
Jag kallsvettas.
-Det som ska göras imorgon vill du ha gjort igår.
Hans hand låtsats vara en raket som skenar iväg.
Hela dagen har jag frågat Ronny.
-Varför är inte det gjort?! Hur har du tänkt där? När? Varför är inte det fixat?!
Exakt hela dagen i olika varianter. Jag vet att Terry Evans, the Terry, syftar på mitt icke-existerande tålamod. Det stämmer, det vet ju varenda människa och tydligen ande. Det enda jag inte förstår är varför just det skulle vara så himla kul?

Men en sak som faktiskt var rolig var när Terry fick ett meddelande till någon. Han pejlade in en man som satt längre bak i publikhavet och mannen blev försedd med en mikrofon.
-Det är din pappa.
-Jaså? svarar mannen med en riktig basröst som lät nästintill overklig.
-Han är stolt över dig. Hur du har vänt ditt liv. Han är otroligt stolt.
-Ja, det var la kul att höra, fortsätter mannen på gôtebosska.
-Ha ha, han är nog en liten skämtare också. Han säger att han vet vart du gömt dina pengar.
-Säg det inte till min fru bara!
-Jag förstår inte riktigt men han pratar om kalsonger...
-Okaj.
-Han frågar hur det är med dina underbyxor?
-Jo, det e la bra, säger mannen lite förrvirrat.
-Din pappa säger att han är redo att ta emot dem på andra sidan nu! Ha ha, dags att köpa nya kanske?!
Nu bryter vi andra fullstänigt ihop av garv.
-Ha ha, ja, jag får la göra det kanske.
-Han skämtar om dig, får jag berätta?
-Okaj.
-Han säger att du inte riktigt tror på andar och andra sidan.
-Ja, det stämmer.
-Och att du ofta frågar om de kan höra dig.
-Jaa... skrattar mannen.
Terry Evans lyfter på ena benet, intar en position som gör det möjligt att lägga en brakskit och med hela sin kropp och mun gör han en väldigt imponerande imitaion av just en brakskit.
-Du frågar om andarna kan höra den?
Alla asgarvar hysteriskt.
-Ja, hoppas att det svarar på din fråga! De hör dig!

1 kommentar:

Anna sa...

onskar du kunde se hur jag sitter har i soffan pa kvallarna o laser din blog o smilar for mig sjavl, men ikvall borjade jag garva hogt!! you make my day!!