torsdag 8 januari 2009

Snö

Idag har det snöat, sådär vackert som man vill ha till jul. Ett vitt täcke på tak och grenar, gnistrande. När jag hämtade Milton från dagis klockan två så hade det redan börjat töa och när vi mötte upp pappa och pulkan var det redan mer gräs än snö i pulkabacken. Hade Ronny lagt märke till det tidigare så hade han nog inte bytt om för när vi mötte honom så hade han på sig en overall. Nej, inte vinterjacka och termobyxor utan en overall. Mörkblå.
Vi begav oss i alla fall till backen med pulkan. Där fanns några mammor från Miltons dagis, de kommenterade inte Ronnys utstyrsel men jag vet vad de tänkte. Äh, vad gör väl det? Var var deras män? Deras barn åkte i alla fall både pulka och snowracer, Milton vägrade. Han totalvägrade att sätta sig i pulkan, han ville bara hålla i snöret.
-Men titta på de andra, de har ju jätteroligt när de åker ner för backen!
Inget svar.
-Ska du inte åka då?
-Pappa åka.
Han klappar med handen på sitsen, uppmanar sn far till att sätta sig.
-Näe, jag tror inte det går Milton, pappa har nog för stor rumpa, det är en pulka för barn.
-Inte det.
-Jo, ska du inte prova då? Passa på nu för snart är snön borta.
Han tar i snöret igen och går ner för backen med pulkan i släptåg. När han är i slutet av backen krockar pulkan med honom och han ramlar.
-Inte roligt.
-Men man ska ju sitta på pulkan och åka.
-Jag gå hem.
-Men ska du inte...
-Jag gå hem. Dricka juice.
-Okej, ja ja, vi går väl då. Men ska du inte med till Marie och fika? Hon har nog juice.
-Inte det, inte Rie. Hem. Du gå till Rie.
Och så blev det, jag gick hem till Marie och fikade själv och Milton och pappa gick hem och drack juice.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är villig att betala för att få se ett kort på Ronny i overall. Ännu bättre: en bild på honom och Loke när de står bredvid varandra i sina blå overaller. Och Petter står bakom och skrattar.
Funkar det?