fredag 9 januari 2009

Karius och Baktus

Min son är inte överdrivet bra på att borsta tänderna, ibland går det jättebra men oftast så äter han bara tandkrämen och nöjer sig med det.

-Vet du varför man ska borsta tänderna? Annars kommer det tandtroll.
-Tandtroll?
-Ja, Karius och Bachus. Nä, vänta lite nu, Bachus är ju en vingud... Baktus heter han.
-Tandtroll?
-Ja, det är två troll som kommer till munnar där tänderna är smutsiga så det är viktigt att man verkligen borstar över och under, framför och bakom.

Lite senare på kvällen sitter Milton i mitt knä.
-Mamma, jag är rädd trollen.
-Du behöver inte vara rädd för trollen, borstar man tänderna så kommer de ju inte.

Imorse hittade Milton min nyckelknippa och provade nycklar till underlåset på dörren.
-Oj, har du hittat mina nycklar?
-Mmm, jag låser. Då kommer det inga troll.

Inga kommentarer: